Bruslení

Napsal/a Zdeněk Pokorný • 19.04.2010 • Kategorie: Škola bruslení
V dnešním článku si ujasníme, co to vůbec bruslení je, jaké jsou jeho výhody či nevýhody, jak bruslení vzniklo, jaké druhy bruslí existují a jaká práva a povinnosti na bruslích máte.

Proč bruslit?

Jednoduchá odpověď. Bruslení patří mezi nejzdravější sporty vůbec. Šetří klouby, posiluje především svalstvo dolních končetin, spaluje přebytečné kalorie. Je to finančně přijatelně drahý sport, můžete ho provozovat se svým partnerem a pro mě největší výhoda bruslení: „Bruslit můžete v každém věku!“

Historie bruslení

Jak  tedy vlastně bruslařská mánie začala? Zpočátku pochopitelně o žádnou mánii nešlo. Někdy v 17. století začal Belgičan Joseph Merlin používat dřevěné cívky na botách. V roce 1863 zkonstruoval J. L. Plimpton dvouosičkové brusle, předchůdce dnešních quads. Potom se toho s kolečkovými bruslemi mnoho let moc nedělo, až v roce 1980 sourozenci Olsonovi vylepšili kolečkové brusle zakoupené v obchodě. Na křehké a nestabilní brusle namontovali kvalitní rám, dodali kvalitní ložiska a kolečka a první použitelné in-line brusle byly na světě. Svůj podnik pojmenovali Rollerblade. Jejich nápad ale začal vydělávat až o několik let později.
V roce 1991 vzniká mezinárodní organizace in-line bruslení (IISA), v roce 1996 Česká asociace skateboardu a in-line (ČASIL), později Český svaz kolečkového bruslení. Dalším krokem snad bude zařazení in-line bruslení na Olympijské hry. Nechme se překvapit. Toť krátce k historii.

Anatomie brusle

V krátkosti si připomeneme, z jakých částí se kolečková brusle skládá. Skládá se z boty, brzdy, rámu, koleček a ložisek.
Tvar boty bývá přizpůsoben tomu, na co brusle slouží. Fitnessová bota bývá vyšší a měkčí, měla by být především pohodlná. Speedová (rychlobruslařská) brusle bývá nižší, není příliš pohodlná, vše je přizpůsobeno co nejrychlejší jízdě. Bota na agressiv bruslení (rampy, zábradlí a podobné překážky) bývá větší a pevná. Bota na in line hokej má podobné parametry jako brusle hokejová. Častá otázka u začátečníků bývá: “Jak vybrat správnou botu?” Těžká otázka, záleží na anatomii nohy, nejlepší řešení je botu prostě vyzkoušet. Začátečník může koupit brusli o trošičku větší, aby byla pohodlná, závodníci mají naopak botu vytvarovanou přesně podle nohy tak, aby využili veškerou energii vloženou do pohybu.
Brzdu
většina zkušených bruslařů sundává. Člověk zvyklý na lední bruslení s ní může mít při přešlapování, otočkách nebo jízdě vzad problémy. Na druhou stranu brždění patní brzdou šetří kolečka, při prudším sjezdu může při přibržďování pomoci i zkušenému bruslaři. V žádném případě bych ji tedy neodepisoval, začátečníkům bych ji přímo doporučil!
Co se týče rámu, u fitnessových bruslí bych ho příliš neřešil, vyloženě bych se nebránil ani plastovému, i když na pokročilejší bruslení bude vhodnější  hliníkový či nějaký modernější a pevnější materiál.
Kolečky
se budeme více zabývat v kapitole o druzích bruslí. Sjetá kolečka je dobré před výměnou ještě prohodit, a to v pořadí 1-3, 2-4, doporučuje se navíc výměna mezi bruslemi, aby se kolečka (a hlavně ložiska) otáčela stále na stejnou stranu.
Ložiska jsou označována dle stupně přesnosti zpracování ABEC 1 až tuším ABEC 9. Nutno podotknout, že jde opravdu jen o  přesnost zpracování, čili značkové ložisko ABEC 5 může být kvalitnější než neznačkové ABEC 7. Jsou mazána tukem nebo olejem. Tuk je méně náročný na údržbu, olej používají spíše závodníci.

Druhy bruslí

Kolečkové brusle nabízejí širokou možnost využití. Proto i výrobci začali dodávat brusle určené speciálně pro danou disciplínu.

Fitness brusle

Nejrozšířenější brusle používané většinou na jízdu po cyklostezkách. Mají pohodlnou botu, v které byste měli vydržet několik hodin. Průměr koleček se u dospělé populace pohybuje od 76 do 90 mm, kdy větší kolečka zajišťují svižnější jízdu, menší zase lepší manévrovatelnost. Nezkušený začátečník by se tedy neměl příliš rozhlížet po kolečkách větších než 80 mm. Výrobci rovněž nabízejí dámské modely přizpůsobené jiné anatomii nohy. Pro děti a jejich rostoucí nohy existují “roztahovací” modely.

Agressiv brusle

Brusle na rampu, zábradlí apod. Vyznačují se malými a tvrdými kolečky kolem 55 mm, na několika kilometrovou cestu se s nimi radši nevydávejte. Mají pevnější rám, mezi druhým a třetím kolečkem bývá větší mezera pro jízdu na zábradlí.

Hokejové in – line brusle

Brusle vycházejí z konstrukce klasických hokejových bruslí, kolečka mají velikost většinou mezi 70 – 80 mm pro lepší manévrovatelnost bývá první a poslední kolečko menší (tzv. banán).

Freestyle a urban brusle

Brusle vhodné na freestyle slalom nebo na jízdu ve městě. Mají menší a měkkčí kolečka, která zajišťují lepší manévrovatelnost. Kolečka jdou většinou výškově nastavit, na freestyle slalom se opět používá již zmiňovaný „banán“.

Speed brusle

Brusle používané na rychlostní a závodní bruslení. Dříve požívaných pět koleček nahradila čtyři větší kolečka. Ta jsou většinou ve velikosti 100 nebo 110 mm. Boty bývají tvarovány přímo na nohu a neskýtají mnoho pohodlí. Brusle je vhodná na rychlou jízdu, manévrovatelnost je podstatně horší.

Brusle versus zákon

Nejlepší a nejbezpečnější je používat bruslařské nebo cyklistické stezky. I když se stav pomalu zlepšuje, stále je jich u nás jako šafránu. Pokud vyjedete s bruslemi mimo stezky, jste povinni dodržovat pravidla silničního provozu. I když mnozí bruslaři jsou rychlejší než cyklisté, patří z pohledu zákona bruslař mezi chodce. Proto byste měli využívat především chodníky, mnoho přátel si však mezi chodci asi neuděláte! Tam, kde není chodník, bruslíte dle zákona při levé krajnici, skupina čítající tři a více osob využívá krajnici pravou. Zákaz vstupu mají bruslaři do metra a tramvají. Základem je určitě na bruslích nikoho neohrožovat a neobtěžovat.

článek byl původně publikován na serveru ww.ladronka.cz

Přidat komentář

Security Code: